4 dec. 2013

Knäck-kladdkaka passar till glöggen!

Min onsdag som skulle bli så bra…
Ett samtal, och så fick man styra om dagen helt. Jag tackar för informationen, för kan jag undvika att få hit magsjuka så gör jag det och lite till! Blääääää för kräksjuka!
Nej, barnen fick inte gå till sin förskola idag, de fick hänga med mig idag.

Igår bjöd jag mina tjejkompisar på en riktigt god knäck- och chokladkladdkaka. Har du inte gjort den här förr, så måste ni prova! Den är gudomligt god:) Och, den passar bra till glöggen!

Riktigt mysigt hade vi igår. Tack fina ni <3

Receptet hittade jag på Arla:
Till det understa lagret (chokladkakan):
50 g smör
1 ägg
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker 
1 krm salt
2 msk kakao
1 dl vetemjöl
1/2 dl sirap (ljus)

Till knäcksmeten behöver du:

100g smör
1 dl socker
1/2 dl sirap
1/2 dl grädde
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Sätt på ugnen på 175 grader.
Börja med understa lagret: Smält smör. Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm.
vispa ägg och socker poröst och sen ha i alla andra ingredienser. Häll i formen.

Gör andra lagret i kastrull: Smält smör, blanda i alla andra ingredienser. Bred på denna smet på chokladsmeten. Grädda kakan i 30 minuter, inte mer. Den stelnar och blir sååååå god! Man kan servera grädde eller glass till, men jag tyckte den var godare utan:)



Barnen älskade den! Har man den i kylen, blir den kall och lagom hård och då kan man lätt äta den med handen (även barnen: utan kladd!)

Nu ska jag öppna det andra paketet från Telia: nu med mobil i! haha 

Köpte Amelia Jul i farten, när jag ändå var på Ica (och bananer till barnen, som snällt fick följa)
Undrar bara när jag ska få läsa den…här är det fullt ös…detta inlägg tog väl typ en timma…:S

Kram




Inga kommentarer: