18 maj 2014

Gudomligt god efterrätt

Hej!

Följer ni också: halv åtta hos mig? Ja, då såg ni säkert när denna efterrätt fick full pott! Jag blev påmind om den, på en annan blogg:matplatsen, och blev sugen igen på att testa! Matplatsen gav efterrätten full pott med:-)
Jag slängde ihop röran igår och in i ugnen, och rörde ihop krämen, innan vi drog på "camping";)

Så här gör du dessa små marängbakelser, även kallade Rice krispies Pavlova - med vaniljsmörkräm och färska bär (du hittar det "riktiga receptet här). 

1. Sätt på ugnen:125 grader
2. Vispa 2 äggvitor (spar ägg-gulorna till krämen) med 1 dl socker till ett hårt skum. 
3. Blanda i 2 dl av rice krispies
4. Klicka ut fyra högar på bakplåtspapper på plåt. Kan se ut så här:)
5. In i ugnen i 60 min. Låt svalna. 
6. Gör krämen: smält 45g smör, blanda i 1 dl grädde, 1/2 msk mjöl, 1 tsk vaniljsocker, två ägg-gulor, 0,5 dl socker. Låt sjuda på svag värme tills den tjocknat. Låt krämen svalna, ställ in i kylen. 

En timme innan servering är det nog bra att lägga på kräm och grädde och precis innan servering lägger du på dina favoritbär. 
Nu blev det inte riktigt så för oss, utan snarare 5 min hehe vi kunde inte vänta, klockan var mycket och det fanns ändå inte så stor kyl i husvagnen:-) efterrätten smakade trots det fantastiskt! Åh det var inte sista gången denna sommar (för visst är det lite sommar nu;))

Vilken varm och solig dag vi hade idag! Love love love it!! Tror jag fick liiiite färg på ansiktet och armarna idag, men jag hade önskat lääääängre stund i solen (by myself;)). 

Kram kram 











Inga kommentarer: